Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zawód maszynista. Skończmy z dyskryminacją osób z wadą słuchu

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zawód maszynista. Skończmy z dyskryminacją osób z wadą słuchu
fot. Lichen99 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
W ostatnich latach doszło do liberalizacji dostępu do zawodu maszynisty poprzez wyeliminowanie warunków dyskryminujących osoby z choćby umiarkowaną wadą wzroku. Z uwagi na lukę pokoleniową w sektorze trudno jednak zrozumieć, dlaczego wciąż w Polsce obowiązują restrykcje związane z wadą słuchu, mimo że stosowanie nowoczesnej korekcji w pełni rekompensuje defekt zmysłu.

Zjawisko luki pokoleniowej powoduje, że przewoźnicy kolejowi w Polsce w coraz większym stopniu zmagają się z problemem niedoboru maszynistów. Nawet akcje promocyjne zachęcające do podjęcia pracy w tym fachu i zwiększenie wynagrodzeń nie mogą zmienić aktualnego stanu rzeczy w krótkim okresie, ponieważ przygotowanie do zawodu jest procesem długotrwałym i złożonym. Co więcej, regulacje w tym zakresie wciąż dyskryminują w sposób nieuzasadniony część osób zainteresowanych pracą. Jeszcze do niedawna obowiązywały w Polsce nawet wymogi, które wykluczały z zawodu maszynisty osoby z umiarkowaną wadą wzroku.

Zmieniło to rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 30 listopada 2022 zmieniające rozporządzenie ws. wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności, w którym dopuszczono kompensowanie wady wzroku poprzez stosowanie szkieł korekcyjnych lub soczewek kontaktowych. Railway Business Forum, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego i Fundacja ProKolej wskazują jednak w wystąpieniu adresowanym do Ministerstwa Infrastruktury, że Polska wciąż dyskryminuje osoby z wadą słuchu, choć dostępne technologie w pełni rekompensują wynikające z niej ubytki. – Jest zupełnie niezrozumiałe, dlaczego wady wzroku mogą być eliminowane przez stosowanie odpowiedniej korekcji, a wady słuchu nie – wskazują sygnatariusze wystąpienia.

Co istotne, polskie przepisy w swym obecnym brzmieniu są o wiele bardziej restrykcyjne niż wymogi zawarte w normie TSI OPE, wprowadzając dodatkowe obostrzenia. Należy tu zwrócić uwagę fakt, iż krajowym rozporządzeniu pominięto kluczowy zapis TSI OPE, czyli wskazujący, iż „dozwolone jest korzystanie z aparatu słuchowego” punkt 4.7.3.3. W wystąpieniu czytamy, że prawodawca unijny słusznie dostrzegł fakt, iż rozwój otolaryngologii i technologiczny w zakresie wyrobów medycznych i urządzeń wspomagających pozwala osobom z deficytem słuchu na skompensowanie niedoskonałości narządu do poziomu, który umożliwia wykonywanie zadań w sposób niezakłócony.

Co więcej, część regulacji obowiązujących w Polsce jest niejasna i stwarza ryzyko uznaniowości. Przykładowo obowiązujące rozporządzenie wskazuje, że osoba badana musi słyszeć szept każdym uchem oddzielnie z odległości 2 metrów. Tymczasem tego rodzaju badania są w oczywisty sposób subiektywne i nie opierają się na obiektywnym pomiarze, zwłaszcza że trudno w sposób jednoznaczny zdefiniować, czym jest szept. W obowiązującym rozporządzeniu przyjęto także nieco bardziej restrykcyjne wymagania dotyczące mierzalnego niedosłuchu niż w normie TSI OPE, nie wskazując przy tym, że dozwolone jest korzystanie z aparatu słuchowego.

Warto także zauważyć, że w unijnym rozporządzeniu wskazuje się na “wystarczająco dobry słuch potwierdzony audiogramem”, podczas gdy w rozporządzeniu obowiązującym w Polsce nie ma żadnej wzmianki o zastosowaniu audiogramu w badaniu, co jeszcze bardziej zwiększa ryzyko uznaniowości i ogranicza możliwość odwołania się od wyników badania. Jak czytamy w wystąpieniu, w 2023 roku resort infrastruktury nie odniósł się w sposób merytoryczny do pisma w tej sprawie złożonego przez Cemet, wskazując jedynie, iż “państwo członkowskie może stosować bardziej rygorystyczne wymagania na własnym terytorium, a w związku z tym Polska nie ma obowiązku stosowania wymagań dotyczących narządu słuchu określonych w dyrektywie”.

Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na rzeczone pismo wskazało także, że wymogi dotyczące narządu wzroku zostały złagodzone, co przecież nie ma żadnego związku z wymogami w zakresie słuchu. W wystąpieniu RBF, IGTL i Fundacji ProKolej czytamy, że uprawnienie państwa członkowskiego do stosowania bardziej rygorystycznych wymagań nie jest jednoznaczne z potrzebą określania regulacji właśnie w ten sposób, niezależnie od uzasadnienia merytorycznego. Sygnatariusze wystąpienia wskazują także, że Europejska Agencja Kolejowa informowała w przeszłości, że stosowane w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej łagodniejsze, ale mieszczące się w ramach dyrektywy wymagania, muszą być powszechnie uznawane, zaś używanie aparatów słuchowych stanowi prawidłową realizację regulacji obowiązujących na szczeblu wspólnotowym.

RBF, IGTL i Fundacja ProKolej proponują zatem w wystąpieniu zmiany w przepisach, obejmujące nowelizację rozporządzenia ministra infrastruktury ws. licencji maszynisty, rozporządzenia ministra infrastruktury i rozwoju ws. wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności oraz rozporządzenia ministra infrastruktury ws. pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych.

– Naszym zdaniem w sytuacji, kiedy na rynku mamy do czynienia z ogromnymi niedoborami kadrowymi, likwidacja ograniczeń w dostępie do zawodu maszynisty powinna być podjęta bezzwłocznie i priorytetowo – podsumowują podpisani pod treścią wystąpienia Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu Railway Business Forum, Marita Szustak, prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, oraz dr Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Roman Czubiński 20 lutego 2025

Rządowe plany inwestycyjne trafione, lecz spóźnione?

Prawo i polityka

Czy „przedsiębiorcza” deregulacja może się udać?

Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Jakub Majewski, Stefan Akira Jarecki 20 stycznia 2025

Jak zarządzać przepustowością na kolei?

Prawo i polityka

Jak zarządzać przepustowością na kolei?

Maciej Gładyga 16 stycznia 2025

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Prawo i polityka

Zobacz również:

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Roman Czubiński 20 lutego 2025

Rządowe plany inwestycyjne trafione, lecz spóźnione?

Prawo i polityka

Czy „przedsiębiorcza” deregulacja może się udać?

Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Jakub Majewski, Stefan Akira Jarecki 20 stycznia 2025

Jak zarządzać przepustowością na kolei?

Prawo i polityka

Jak zarządzać przepustowością na kolei?

Maciej Gładyga 16 stycznia 2025

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5